Varsti on oodata jõuluajaks kodumaale tulekut ning justkui
oleks mingi peatükk siinolemisest läbi saamas. Siia riiki pole ma sattunud
mitte narkootikumide, juustu või tulpide pärast, vaid ikkagi arhitektuuri tõttu,
millest ehk olekski aeg teha kokkuvõte. Hollandi arhitektuuri teema võib
muidugi õhku lennata, sest see on suur, mistõttu püüan veerida vaid enda
mõtteid ja käimisi siin vesisel maal ning jätan kõrvale kooliteema, millest ehk
saab alles pärast semestri lõppu jaanuaris kirjutada. Sellega seoses pean mainima,
et arhitektuuriõpingud ei kuulu kooli teema alla, arhitektuuri õppimine on
olnud 24/7 tegevus. Olen püüdnud võimalikult palju ringi vaadata ning tunda
ruumi nii füüsiliselt kui sotsiaalselt: millised inimesed siin elavad, kuidas
elatakse, kus elatakse. Päevas 25km rattaga flaneuritsemisest
saab mingi hetk sõltuvus, mida tahaks igapäev teha.
Rotterdam, linn kus ma elan, on mind väga inspireerinud.
Mulle tundub, et seda hetkest peale, kui ma Ingeborgiga siia esimesel nädalal
sattusin. Alul tundus see linn hästi nurgeline. Selline Hollandi tehislikkuse tippnäide,
kus arhitektuur on hästi domineeriv. Rotterdami linnal ei ole nägu, tal ei ole
raami, millesse end sättida. Kui ma pean linnas kellegagi kohtuma, jookseb
kõigil juhe kokku, et mis koht see olema peaks. Kui Pariisis on Eiffeli torn,
Pärnus rand ning Amsterdamis tema vanalinn ise, siis siin linnas ei suudaks ma
kuhugi panna isegi sellist kližeetoigast sildiga, et siin ongi Rotterdam. Ilmselt
võib selleks kohaks saada uus rongijaama peahoone koos esise tänava ja kanali
planeeringuga (arhitektid Benthem Crouwel ja West8), mis siin oleku aja jooksul
on tasapisi kerkinud ning mulle nii linnaehituslikus mõttes, siseruumi skaalas
ja konstruktsioonis väga meeldib. Siiski see linnalik puistatus meenutab Tallinnat,
mis ongi tema võlu. Kui lahkud vanalinna müüride vahelt on võimalik sattuda
klaastornide vahele, Rotermanni kvartalisse, sadama tühjadele väljadele, Kassisaba
tänavarägastikku või kalamaja puitvõlumaale. Rotterdam on veel
rikkalikum/segasem, kus iga krunt on omaette ootamatu maailm. Ootamatu on väga
imelik sõna linna kohta, aga kui me sõpradega arutame Rotterdamist, siis
ollakse selle sõnaga ühel meelel. Sel on ka omad põhjused, peamiseks on et linn
ei oma erilist kontrolli selle ruumi üle ning linna kujundavad paljuski
arendajad oma platsil. Viimase 20 aasta jooksul on Rotterdam oma maad maha müünud
ning 50-60ndate ultramoodsest planeeritud avangardlinnast on saamas päris
korralik krundipusle, mis on peale Hollandi ka Euroopa kontekstis üsna
äärmuslik, aga mida on väga põnev kogeda. Linnas on ehk paar selget
planeeringut endistel sadama-aladel näiteks Kop van Zuid ja Mullerpier. Kui
esimene on ehk liiga wannabe „teeme ka jõe äärde laheda silueti“, kus OMA saab
suurelt näidata, mis linnas tema peakontor ikkagi on, siis Mullerpier jääb esmalt
tagasihoidlikuks, aga juba poolikuna meeldib mulle vägagi. Planeering KCAP arhitektide
poolt, kes on minu jaoks 100% true dutch
büroo, kelle paksu raamatu ka pidin soetama. Arhitektuuritudengid ehk teavad
seda ala Neutelingsi Riedijku sadamakolledži maja kaudu, kuhu ümber see rajoon
jääbki. Aga et see hoone on inspireeritud konteineritest sain aru ma alles pärast
nende loengut koolis – võibolla tundus see esimese mõttena liiga labane.
Jää jumalaga, Mann,
sest tuules oli ramm
ja reisusihiks oli meile Rotterdam.
Selles suhtes on Kukerpillidel õigus, et Rotterdami teatakse
ilmselt tema sadama pärast, mis on ju tegelikult väga romantiline. Kahjuks
peavad inimesed reaalsuses pettuma, sest peale selle, et see hüpermassiivne
transiidikeskus, suuruselt teine maailmas pärast Shangaid, on füüsiliselt
linnast lahkunud, ei ole tal ka otseselt linna rahaline rikkus, vaid iseseisev konteinerite
ja laevalinn, mida peab aga omaette huvitava nähtusena kogema või vaadake
vähemalt F. Van Arkeli fotosid siit. Ma veel päris läbi ei ole viitsinud seda
superala rattaga sõita, aga kevadel on plaanis. Mis aga Rotterdamist on saanud
tänu tema eelnevalt mainitud linnaruumi eksperimentaalsuse ja avatuse tõttu, on
vägagi tähtis kultuuri ja kunsti keskus. See kõlab küll abstraktse seosena,
kuid sellest räägitakse siin palju ning see kõlapind loob väga tugeva generaatori,
mis hakkab üha rohkem loovaid inimesi siia kutsuma. Seda enam, et enamus
inimesele, sealhulgas enamus hollandlastele enditele ka, on Rotterdam väga
lihtsalt kole linn. Ja seda põnevat huvide põrkumist, visuaalselt avatud linna ning
näotust naudivadki Hollandi (maailma) tuntuimad bürood nagu MVRDV, OMA, Neutelings
Riedijk, KCAP, West8 ja muidugi paljud teised, kelle pea- või vähemalt harukontorid
siin asuvad. Kohalikele ikka meeldib pisut õrritada ja võrrelda Rotterdami
Amsterdamiga, et kumb on siis tõeline Holland. Tõsi, Amsterdamis on peale
turismitralli peidus väga põnevaid kohti, kuid just see romantiline vanalinn haarab
kogu linna enda vangistusse ega lase edasi areneda. Kogedes neid linnu kõrvuti
on Koolhaasi essee „Generic City“ näide elust enesest. Vahepeal vaadake seda videot siin siis saab edasi lugeda.
„Amsterdam is the
’historic centre’ of Rotterdam,
which is an infrastructure of the infinitive harbour,
and Utrect and Delft are the campus,
and the Park is everywhere“
- Antonino Terranova
Park on tõesti igal pool, sest rohelist siin on, aga kõik on
tehislik ja sellest saab rongisõidu ajal aru. Rongirajaga risti voolavad
kuivenduskraavid, mille vahele jäävad põllumaad ja ruudupõhjal sätitud metsad,
võsad. Mulle meeldis Šveitsis rongiga sõita, sest see oli alati visuaalselt
võimas kogemus läbi orgude ja tunnelite reisida, kuid pidin siin täielikult
pettuma ning juba 15 minuti sõidu pärast tahaks mõnda ajakirja vaadata, sest
igav on. Olen seda mõtet edasi keerelnud peas ja leian, et just need Šveitsi
mäed ning topograafia pakub arhitektuurseid tagajärgi, millega püütakse kuidagi
dialoogi astuda. Kuna loodus pakub juba ise nii palju, ei võistle inimene
sellega, vaid kohandub. Sealtmaalt jääb väga palju just silma säärast
uusvernakulaarset lähenemist, peenete materjalide lihtsust, selgust ja austust
loodusele. Ja vot siin teeb minu jaoks Holland sellise „kannaka“ ja võtab kõik,
mis võtta annab inimese võimetest ja veel võimendab seda topelt. Siin peab
inimene ise tekitama oma mäed ja orud ning oma tekitatud probleemidele uusi
lahendusi leidma. Aga see teebki Hollandi arhitektuurist Hollandi arhitektuuri
– see on avatud ning valmis eksperimenteerima, ebaõnnestuma ja jälle proovima
nende teadmiste põhjal. See meeldib mulle väga, sest asjad ei kuku kuhugi
põldudele või linnadesse kuu pealt, vaid on alati tekkinud mingi põhjusena. See
keskkond koguaeg taaspeegeldab iseennast ja on seeläbi saavutanud ka totaalselt
enda ausa niši, mida üle maailma kadestatakse. See pole mitte arhitektide mäng,
vaid ka kodanike valmisolek ja aktsepteeritus. Arhitektuur on siin sotsiaalne
tegevus, mitte mägedega (veega) võistlemine, sest see on juba kontrolli all.
Siin on üks tekstijupp, mis mulle väga meeldib kui ma veel Saltos suvel
töötasin ja riiulist sellise raamatu nagu False Flat (A.Betsky) leidsin. See
jupp, on küll hollandi raamatu disainimisest (Irma Boomist), kuid peegeldab minu
arvates suuresti Hollandi loomingulist lähenemisest ja jäi mind kummitama ning pean
tõdema, et see väljendub siin riigis päris tugevalt:
„The artist’s work
consists of organizing, crafting, and framing the information in such a way
that it gives back to the viewer or reader reality in an altered form. This art
does not tell a story or pretend to have a meaning. It just presents the facts,
and in so doing it changes our perception of the relation between these
building blocks of knowable reality. One might say that it reveals the true
nature of things by exhibiting the relationship between things.“
IV kursusel linnaplaneerimise stuudios EKAs terve aasta otsa
Andres Alver küsis, et mis siis on see Eestis elamine? Pean tunnistama, et ei
saanud päris lõpuni aru, mida ta meilt otsis. Mingit elamismudelit, mis oleks
eestlasele omane? Eesti arhitektuuri? Üpris keeruline. Ühe taaskordse
rattareisi ajal ühes Ypenburgi uusrajoonis hakkas justkui koitma. Ypenburg on üks
VINEXi projekt, kus nii paarikümne aasta jooksul tehakse 750 000 uut
korterit, number mida ei oskaks Tallinna konteksti kohe pannagi. Näha, kui
lihtsalt ja lõdvalt tehakse tihedaid, aga koduseid rajoone on Hollandile nii
ilmne, et minule kui eestlasele (Eestis 29 inimesti/km2; Hollandis
405 inimest/km2) tundub see juba banaalne. See massiivne elamise
planeerimine ja ehitamine ongi Hollandi kultuuri osa ja elamismudel, millest
suuresti ka see Hollandi nišš on tekkinud. Seda suudetakse ka arhitektuuri
vormi tõlkida. MVRDV Hagen Islandi elamud on lihtsalt ülihea näide Hollandi elamuarhitektuurist,
mis läbi enese arenemise on jõudnud jälle sammukese edasi, aga jätkuvalt vihjab
midagi enda eellastest. Odavad materjalid, supertihe aga kodune, tehislikult kanalite
järgi, korralikult tehtud ja hästi palju sest rahvast tuleb juurde ja juurde –
toores aus kaup, mis peegeldabki riigi sotsiaalset seisu, ei mingit ülearu
pläkutamist. Eestis mõjuks see ehk, kasutades taas A.Alveri sõnavara, tasapaksu
panemisena.
Ma ei saaks öelda, et siinolek on olnud ood Rotterdamile
alguset peale, sest see on ikkagi aega võtnud, et seda kõike nautida. Selleks,
et sellest sisemisest kultuurist aru saada, peab väga palju ise ringi vaatama,
inimestega suhtlema ning ise järgi proovima. Aga mulle meeldib see mõte avatud
linnast, kuhu on lihtne tulla ja ma arvaksin, et ka lihtne lahkuda, sest praegu
ei ole küll tunnet, et tahaksingi nüüd aastateks siia jääda.
Eelkõige pean tähtsaks ise ringi vaadata, mis kõlab küll leierdatult, aga uba
ei seisne majade pildistamises, vaid ikkagi oma kriitiliste mõtete kogumises. Arhitektuuri
peab kogema, et seda mõista. Ilusat jõuluaega ja aastalõppu, ülehomme näeme!
Mõned valitud pildid:
|
rongisõit lõpmatus lameduses |
|
linnalambad |
|
mu lemmik 90ndate bürooarhitektuur siin linnas |
|
1991 (Bonnema Architecten) |
|
reaalne superkollaaž |
|
(JHK Architecten) |
|
ilmselt kõige robustsem hoone. see on nii kole, et on nii lahe, et on jälle kole |
|
lõuna-Rotterdami metrooarhitektuuri |
|
Lijnbani autovabad poetänavad 1953, täitsa uus linnaehituselik mõte tol ajal (Broek & Bakema) |
|
pudi-padi |
|
viimati olen hakanud nautima teenindustänavaid, mis on kuidagi eriti ausad |
|
Erasmuse sild (UN Studio) Inksiga ühe mu sõbra köögi aknast |
|
Erasmuse sild alt |
|
asfaltit ja vett kiirteede vahel |
|
peale ekstravagantse peahoone on veel põnev postiväänamine perroonide vahel |
|
üks mu lemmik-proportsioonidega koolimaja |
|
üks põnev teema on uus telliskivi elamuarhitektuur |
|
seda nimetan ma superhollandiks, kus püütakse olla veel rohkem holland kui holland ise on. suhteliselt kehvasti ülepügatult kukub tavaliselt välja |
|
võrreldes Ypenburgi uute elamukvartalitega, mis mõjuvad autentsete ja värksetena |
|
MVRDV Hagen Island |
|
ja kui otsida leiab ka maha jäetud piirkondi siin tiheduses |
|
Van Nelle 1931 (L.C.van der Vlugt) |
|
samuti üks mu lemmikkvartal, mis on ülitoorelt kokkukeevitatud korter-talumajad |
|
rahvusvahelist arhitektuuri Amsterdamist (Delugan Meissl) |
|
kus peab ikkagi ka lahtikäivad uksed kuhugi putitama |
|
lõpetuseks ehk kõige värskemat uut hollandi arhitektuuri Stedelijki muuseumi näol (Benthem Crouwel) |
1 comment:
instagram teeb ikka imesid....
Post a Comment